In onze praktijk bieden wij IgG-bloedtesten aan om te achterhalen of jij mogelijk een voedselovergevoeligheid hebt, wat klachten zoals eczeem, acne, psoriasis, urticaria, migraine en/ of buikklachten kan veroorzaken.

Wat is een IgG-reactie?

Het lichaam gebruikt het immuunsysteem om indringers te bestrijden. Deze indringers zijn meestal bacteriën, parasieten en virussen. Over het algemeen zijn voedingsmiddelen niet schadelijk voor ons. Echter, soms ziet een lichaam een bepaald voedingseiwit als indringer waardoor het lichaam IgG-antistoffen aanmaakt om tegen het voedingseiwit te vechten. Deze antistoffen kunnen zorgen voor ontstekingen in het lichaam, wat klachten kan geven zoals huidproblemen, migraine of darmklachten. De IgG-reactie blijft vaak onopgemerkt, omdat de symptomen soms pas een paar uur of zelfs dagen na het innemen van een bepaald voedingsmiddel optreden. Hierdoor zijn ze heel moeilijk te identificeren.

Dit in vergelijking met een allergie. Als je allergisch bent voor een voedingsmiddel en dit in neemt, produceert het lichaam IgE-antistoffen wat leidt tot een onmiddellijke allergische reactie, denk aan roodheid, jeuk, opzwellingen, benauwdheid etc. De symptomen verschijnen dan vaak binnen enkele seconden of minuten.

Via een IgG-bloedonderzoek kunnen persoonlijke triggers achterhaald worden.

IgG-niveau’s

Op basis van de resultaten van het bloedonderzoek worden de voedingsmiddelen in drie IgG-niveau’s onderverdeeld:

• Niet verhoogd
  • Verhoogd
  • Zeer verhoogd

Het IgG-niveau weerspiegelt het aantal IgG-antistoffen in het bloed. Zelfs lage aantallen van IgG in een voedingsmiddel kunnen flinke symptomen veroorzaken, terwijl hoge aantallen van IgG-antistoffen misschien niet verantwoordelijk zijn voor een symptoom. Dit betekent dat verhoogde niveau’s van IgG net zo belangrijk zijn als zeer verhoogde niveau’s.

Aanpassingen voedingspatroon

Elk voedingsmiddel met een verhoogd of zeer verhoogd IgG-niveau gaat door 3 fases: eliminatiefase, provocatiefase en stabilisatiefase.

Eliminatiefase: in deze fase vermijd je alle voedingsmiddelen met een (zeer) verhoogd IgG-niveau.

Provocatiefase: zodra de klachten aanzienlijk zijn verminderd introduceer je elk voedingsmiddel met een (zeer) verhoogd IgG-niveau één voor één. Niet alle voedingsmiddelen met een geïdentificeerde IgG-reacties veroorzaken namelijk klachten. In deze fase draait het om het vinden van de persoonlijke triggers.

Stabilisatiefase: na het vinden van de persoonlijke triggers is het belangrijk deze voedingsmiddelen minstens één jaar te vermijden zodat de IgG-antistoffen kunnen afbouwen en het lichaam kan herstellen.

Ervaar jij klachten en wil je hier vanaf? Boek dan snel een afspraak via de online agenda

Mail ons