Een goed afweersysteem beschermt je tegen virussen. Het gaat ook het virus te lijf als je ziek wordt, en zorgt voor een goed herstel. Houd daarom je afweer op peil door gezond te leven.

Beweging
Beweging zet je bloedsomloop extra aan het werk. Als je actief bent maakt je lichaam ook meer cellen aan die belangrijk zijn voor je afweer.

Voldoende beweging helpt ontstekingen tegen te gaan en verbetert de afweer. Dit is belangrijk voor ouderen en mensen met hart- en vaatziekten of diabetes. Zij hebben vaak chronische ontstekingen. Hun afweersysteem staat daardoor continu ‘aan’ en is uit balans.

Door te bewegen in de buitenlucht maak je vitamine D aan. Vitamine D is onder andere belangrijk voor een goede werking van het afweersysteem. Voor bepaalde groepen geldt suppletie advies. Zo wordt aan alle vrouwen boven de 50 jaar aangeraden 10 microgram vitamine D te slikken. Doe jij dit? Zie voor meer informatie: Heb ik extra vitamines en mineralen nodig? | Voedingscentrum

Het advies van de Gezondheidsraad qua beweging is: voorkom veel stilzitten en streef naar meer dan 2,5 uur matige intensieve beweging per week.

Gezond eten
Voor een goede weerstand is het nodig om genoeg vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen te krijgen. Varieer in jouw voedingspatroon o.a. met groente, fruit, onverzadigde vetten en evt. volkoren graanproducten. Verminder suikers en zout. Misschien lukt het jou ook om wat vader plantaardige producten te kiezen i.p.v. dierlijk voedsel?

Het advies is 2 stuks fruit en >250 g groente per dag. Lukt het jou niet om deze portie groente bij de avond te nemen? Neem dan eens een lekkere salade of groentesoep bij de lunch of neem rauwkost tussendoor!

Slaap
Te weinig slaap kan je afweersysteem verstoren. Langdurig slaapgebrek draagt bij aan chronische ontstekingen. Het verhoogt ook je hongergevoel en kan zo leiden tot overgewicht. Zorg er daarom voor dat je genoeg slaap krijgt.

Voor de meeste volwassenen is 6 tot 9 uur slaap per nacht optimaal.

Stress
Langdurige stress verstoort je afweersysteem en zorgt ervoor dat bepaalde hormonen uit balans raken. Wie veel stress heeft gaat meestal ongezonder leven. Zorg er daarom voor dat je elke dag voldoende ontspanning inbouwt.

Maak tijd voor dingen die je energie geven en zorg voor een goede structuur in je dag. Dat kan een goed gevoel geven. Herken de stress signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen en doe ontspanningsoefeningen of mindfulness oefeningen.

Merk je dat je langdurige stress hebt en kom je er niet uit? Het is dan misschien fijn om hulp te zoeken. Maak bijvoorbeeld een afspraak bij de huisarts.

Roken
Roken onderdrukt delen van het afweersysteem. De afweer in de longen van mensen die roken werkt minder goed. Daarom hebben rokers meer kans op virusinfecties, zoals corona. Door te stoppen met roken verbetert de afweer van de longen snel. Een betere afweer kan de kans op besmetting met een virus verkleinen.

Alcohol
Alcohol verslechtert het afweersysteem. Veel en vaak drinken zorgt voor een lagere weerstand en dat maakt vatbaarder voor virusinfecties.

Gezond gewicht
Als je veel overgewicht hebt, kunnen je hormonen en je afweersysteem van slag raken. Dit komt onder andere doordat er in buikvet veel ontstekingsstoffen zitten. Die zorgen ervoor dat het afweersysteem constant ‘aan’ staat en uit balans raakt.

Wil jij hulp bij het afvallen? Maak dan snel een afspraak via onze website: Plan jouw consult – Diëtistenpraktijk Wormerveer – online boeking (dietistwormerveer.nl)

Bron: Hartstichting

Chat openen
Bel